Kongo

Betlehemskyrkan stöder och samarbetar med Equmeniakyrkan centralt  i de projekt som pågår i de båda Kongoländerna, Demokratiska Republiken Kongo (Kongo Kinshasa) och Republiken Kongo (Kongo Brazzaville).

Hälsa för alla i Kongo är ett projekt där solceller installeras vid sjukhusen i Luozi och Kimpese i Kongo Kinshasa och vid flera vårdcentraler/BB i Kongo Brazzaville. Elektricitet är en osäker  tillgång i båda länderna och solcellsinstallationerna möjliggör vård och operationer dygnet om. Hälsa för alla ger också stöd till utbildning av vårdpersonal.

Under många år har Betlehemskyrkan stöttat Plateaukyrkans barnhem i Brazzaville. Den insatsen, som en gång startades av medlemmarna Brita & Bruno Persson, pågår fortfarande, men administreras numer av Equmeniakyrkan centralt.

Betlehemskyrkan förvaltar en stipendiefond, Maman Linnea, donerad av medlemmen Ingvar Marklund. Fonden har fått sitt namn efter tidigare Kongomissionären Linnéa Almqvist och riktar sig framförallt till  föräldralösa ungdomar i Brazzaville som studerar på högskola i Kongo eller utomlands. Syftet är att stipendiaterna efter utbildning ska arbeta i Kongo och bidra till landets utveckling.

Det stöd som på olika sätt kommer från Betlehemskyrkan förmedlas via Equmeniakyrkan. Vill du stötta arbetet? Använd plusgiro 900 328-6 eller swisha till 900 32 86, i båda fallen märk din gåva med Hälsa Kongo, så kommer den rätt.