Rumänien

Dece - Sewing

Hjälp till självhjälp i Rumänien

Under ett par år arbetade Betlehemskyrkans Karin Sundemo med mikroföretaget Dece, via organisationen NetWorks i Rumänen. Idén är enkel: De lär en man eller kvinna att virka, sy eller i läder tillverka en av Deces produkter och genom en anställning får dessa män och kvinnor sedan stadig inkomst, sjukförsäkring för hela familjen och pension.

Läs gärna mer på www.dececlothing.com. Där kan du även köpa en mössa och på så sätt bidra till en del av arbetet i Rumänien.

I Rumänien lever många människor i en osäker värld där det inte finns några garantier för ved eller mat under hårda och kalla vintrar. En värld där medicin är dyrt och det är svårt att ha råd med kläder åt hela familjen. Här kan vi få vara med och stötta ekonomiskt med hjälp till självhjälp!

En annan av församlingens medlemmar, Ingmar Nystås, är på olika sätt engagerad i Östhjälpens arbete. Han har kontakt med Baptistförsamlingen i Tulcea. Flera familjer i det området har tvingats lämna sina barn till statliga barnhem, man är i desperat behov av kläder, mat och ved för att klara sig. Baptistförsamlingen har under lång tid stöttat fantastiskt men nu behövs stöd utifrån till denna verksamhet. Betlehemskyrkan har i ett första skede lovat att stötta detta arbete ekonomiskt under en begränsad period.

Läs gärna mer om vad som händer nere i Donaudeltat tack vare bland annat Östhjälpen på www.osthjalpen.se/donaudeltat