Mellanöstern

SIRA-skolan

SIRA-skolorna i Betlehem och Jeriko

SIRA-skolorna är inriktade på specialundervisning för barn med svårigheter inom läsning, skrivning, koncentration och i sociala sammanhang. Den lokala personalen arbetar aktivt och målmedvetet med att stärka elevernas akademiska utveckling, sociala förmågor och självförtroende. De arbetar med små grupper med ca 10 elever och utgår ifrån varje individs behov.

Målsättningen är att eleverna efter två-tre år på SIRA-skolan skall kunna övergå till den ordinarie skolan eller i vissa fall en yrkesskola. SIRA arbetar också med att sprida specialpedagogiken till andra palestinska skolor och att öka kunskapen om barns särskilda behov i det palestinska samhället.

Skolorna har ca 110 elever, varav de flesta studerar i Betlehem, där verksamheten funnits sedan 1968 och från 1992 med den inriktning den nu har. I Jeriko invigdes nya skolbyggnader 2012 och under 2017 utökas dessa med en tillbyggnad för nya klasser.

SIRA står för Swedish International Relief Association och har funnits sen 1968. Initiativtagare var Wiktor Norin, pastor i Betlehemskyrkan, Göteborg. Verksamheten har från starten varit koncentrerad till Palestina, där stiftelsen verkar i en politiskt utsatt miljö som skapar många hinder för ett normalt liv för befolkningen, inte minst barnen.

Du kan stödja SIRA:s arbete genom att ta kontakt via hemsidan www.sira.se. För ekonomiskt stöd direkt till verksamheten finns 90-konto: 90 00 77-9 eller Swish-nummer 123 222 04 81. Det går även bra att ge din gåva via Betlehemskyrkan.